tirsdag den 6. oktober 2015

SÅ RAMTE VIRKELIGHEDEN

Jeg er nød til at lave dette indlæg da jeg lige ramte virkeligheden!!!! Det har faktisk ikke noget med min blog at gøre men.......

Jeg har lige haft en 2.klasse til brainstorming på ordet affald. Jeg stod mellem valget at brianstorme på tavlen, eller prøve at lave en padlet(se video). 
Jeg valgte en padlet da computerlokalet var frit og det skulle da lige prøves af... Jeg startede med intro i klassen, så alle havde set hvordan man gjorde, her gik det fint

MEN timen blev kaotisk, hvorfor?????

Her er hvad jeg kom frem til: 
Vi skulle bevæge os fra klassen ned i et computerlokale (skabte konflikter, omkring hvem der havde hvilken computer.)

8 kunne ikke huske deres login (kostede 10 min af timen og skabte uro da disse elever krævede ekstra hjælp)

Så hvad gør man så????


Hvad er en padlet se video?????

2 kommentarer:

  1. Hej Martin.

    Du blev ramt af den virkelighed, som rigtig mange undervisere har været igennem og prøvet, og ja det er dybt frustrerende. Nu lyder det til, at din time med Brian-Storm og brugen af computere var en pludselig indskydelse. Det er måske en af grundene til at urolige elever tager din tid samt selvfølgelig manglende hukommelse hos nogle elever.
    Det kan måske lyde banalt, men har du et billede af elevernes unilogin på din mobil, har du en hurtig adgang til deres unilogin, det er bare en ide. Efter din oplevelse i dag synes jeg det fint du skriver om dine frustrationer, men gør dine elever til små medie-kids, og ja medie-kids som mærkat, og ikke medie-patrulje, idet jeg finder ordet patrulje negativt, fordi en patrulje er nogle der skal patruljere og holde øje med andre.
    Alle dine elever kan være medie-kids og hver især vil sikkert have nogle områder, som de er bedst til, så brug 1-2 timer, hvor eleverne skriver ned og dele deres egne og andre erfaringer om hvad han eller hun kan. Hæng deres mål med dette eller deres kompetancer op i klassen, så alle kan se det. Det kan både vise eleverne imellem deres styrker og derfor også hvem der kan hjælpe dig og eleverne på vej en anden gang, når du laver en nu og her aktion.
    Det kunne måske på sigt også være en ide at sende et par elever i forvejen og logge ind på alle computerne. Nå, det var bare ide.

    Mvh
    Martin Asp

    SvarSlet
  2. Dejligt med noget feedback, på et sådan indlæg.....Jeg var måske også lige lovlig negativ i mit indlæg, men det var sådan jeg havde det da timen var forbi. Jeg synes den ramte lige ned i virkeligheden, jeg mener bare vi kan snakke teori, nye programmer og digital læring, men nogle gange forstår jeg godt der er nogen der vælger de analoge tilgange.
    Anyway det er nogle rigtigt gode indspark og nogle gode råd med mediekids, unilogin på mobilen osv. så tak for det.
    Jeg var lige forbi et oplæg til dette års skole-intra træf, hvor de fortalte om fænomenet medie - patrulje (jeg giver dig ret i den negative klang). Det er helt sikkert noget vi kan bruge på vores skole, men det kræver nok at tingene bliver sat lidt i system, men jeg synes det er værd at gå videre med.....
    Tak for de fine tanker.....

    SvarSlet